onsdag 12 september 2012

Så gott

I dag har jag jobbat...
Har det så bra just nu då jag jobbar 75 % att när jag börjar 7 på morgonen slipper jag gå till fyra/halv fem.
Nu slutar jag iställer två eller halv tre :-)


Så idag efter jobbet vart det brödbak, jag är väldigt dålig på att baka matbröd, blir oftast fikabröd...

Det är egentligen thekakor men jag gjorde dem till bullar så att de går att dela på mitten, godare så.


Fick recept av en vännina men jag tror hon skrev lite fel vad gäller mjölmängden då det vart jätte klibbigt med bara 10-12 dl rågsikt, tror nog det ska vara det dubbla. Jag hade i lite mer eftersom och vet inte hur mycket det var till slut :-/
Här är receptet om någon vill prova på :-)

Först tar man:
1 liter mjölk och blandar ihop med
5 dl havregryn som ska stå och svälla i 10 minuter

Sen blandar man i en annan bunke:
2 pkt jäst
1 dl sirap (jag tog ljus)
Halv tpaket anis & lika mycket fänkål
2 tsk salt
20-24 dl rågsikt (då har jag skrivit dubbelt av det som hon skrivit till mig)

Sen ska du smälta 50 gram margarin som ska hällas över blandningen av havregryn och mjölken.
Detta ska sen bli 37 grader, använd micron för att få till rätt temperatur.

Sen blanda ihop allt till en deg och låt den jäsa i 30-35 minuter.

Dela degen i ca 27 delar (kanske går att göra några fler än så).
Gör till bollar typ...

Lägg på plåt och när du är klar med alla är det dags att grädda första plåten.
Hon skrev till mig ca 8 minuter men jag körde dem i 15-16 minuter ca i 200 grader. Var inte alls klara efter 8.

Smaklig frukost/kvällsfika :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar